A Zsidókhoz írt levél 10,1-18
2025. augusztus 28.
Egyszer s mindenkorra


Isten akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. (Zsidók 10,1)
Slide1

Micsoda erősen végletes kifejezés: egyszer s mindenkorra! Mi történik a világban valaha egyszer s mindenkorra? Nem sok minden. Óvodában mondtunk olyasmit, hogy öri-hari, azaz örök harag - aztán öt perc múlva már önfeledten játszottunk együtt a kis barátunkkal.


Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre Isten jobbjára ült, és ott várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket. De bizonyságot tesz nekünk a Szentlélek is, mert miután ezt mondja: „Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom, bűneikről és gonoszságaikról pedig többé nem emlékezem meg. (Zsidók 10,11-17)


A Zsidókhoz írt levél 10,1-18

1 Mivel a törvényben az eljövendő javak árnyéka van, de nem a mennyei dolgok képe, ezért azokkal az áldozatokkal, amelyeket évenként rendszeresen bemutatnak, sohasem tudják tökéletessé tenni az odajárulókat. 2 Különben megszűnt volna az áldozatok bemutatása, hiszen akik áldoztak, és egyszer megtisztultak, többé nem éreztek volna semmi bűntudatot. 3 De az áldozatok évről évre a bűnökre emlékeztetnek. 4 Mert lehetetlen, hogy bikák és bakok vére bűnöket töröljön el. 5 Ezért, amikor eljön a világba, így szól: „Áldozatot és ajándékot nem kívánsz, de testet alkottál nekem; Zsolt 40,7-9 6 égő- és bűnért való áldozatban nem telik kedved. 7 Akkor ezt mondtam: Íme, itt vagyok, amint a könyvtekercsben meg van írva rólam, hogy teljesítsem akaratodat, Istenem.” 8 Előbb azt mondta: „Áldozatokat és ajándékokat, égő- és bűnért való áldozatokat nem kívánsz, nem is kedvelsz” (ezeket a törvény szerint mutatják be), 9 de azután így szólt: „Íme, itt vagyok, hogy teljesítsem akaratodat.” Megszünteti az elsőt, hogy helyébe állítsa a másodikat: 10 Isten akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. 11 Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. 2Móz 29,38 12 Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre Isten jobbjára ült, Zsolt 110,1 13 és ott várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. 14 Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket. 15 De bizonyságot tesz nekünk a Szentlélek is, mert miután ezt mondja: 16 „Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom, Jer 31,33 17 bűneikről és gonoszságaikról pedig többé nem emlékezem meg.” Jer 31,34 18 Ahol pedig bűnbocsánat van, ott nincs többé bűnért bemutatott áldozat.


Tovább folytatódik a szélsőséges fogalmazás: nemcsak megszentelte, de egyetlen áldozattal örökre tökéletessé is tette a már a fentiek szerint megszentelteket. Egyetlen, örökre, tökéletessé. Felfoghatatlanul végletes szavak. Ám mégsem túlzás! A Zsidókhoz írt levél szerzőjének, tulajdonképpen a Szentléleknek éppen az a célja, hogy Krisztus személyét, főpapi szerepét különlegesen felmagasztalja, tökéletesnek mutassa be Isten korábbi szolgáihoz képest. Miért is? Mert az akkori olvasóknak a vérében, a gondolkodásuk, az értékrendjük középpontjában az volt, hogy nagyra becsüljék, mindenek fölé helyezzék népük nagyjait, Mózest, a papokat és a prófétákat. Csakhogy éppen azt kellett megérteniük, hogy Jézus minden szerepben az összes elődjénél feljebb való, hiszen nem emberi nagyság csupán, hanem örökkévaló, tökéletes isteni személy. Nem önmagában arról van szó, hogy a szerző az elsőség hangsúlyozásához megfelelő kifejezéseket választ, hanem a valóságot fogalmazza meg tűpontosan. Ez a leírás aztán két csúcspontban teljesedik ki. Az egyik, hogy az eddig kőtáblába vésett, külső törvény helyett Isten egy belső, szívbéli segítséget ad eligazodásképpen, hogy el ne tévedjek az értékek ma tényleg kaotikus útvesztőjében. Micsoda nagy dolog ez! A másik, hogy Krisztus értem végzett munkája teljes bűnbocsánatot ígér. Nem félig, hanem tökéletesen elfelejtett bűnöket és gonoszságokat. Ezekre egyszerűen nem emlékszik vissza Isten. Nem írja fel magának, nem tartja számon, nem hivatkozik rá fenyegetően egy újabb előfordulás esetén, hogy na már megint! Ahogy az akkori zsidó címzetteknek, a mai hívőknek sem könnyű Jézust a legelső helyre tenni. Mennyi minden - jó és rossz dolgok egyaránt - tolakodnak, hogy első helyen lehessenek. Vigyázz, hogy mit, kit engedsz előre! Jézus valóban megérdemli, hogy a sor legelején álljon! Kántor Tamás



Hallgasd meg a Csak Tiéd a legelső hely című számot a Contact Worshiptől a háttérinfóknál!

A Zsidókhoz írt levél
Ha ma íródott volna a Bibliának ez a könyve, biztosan valamelyik közösségi oldalon jelent volna meg címzés, megszólítás és aláírás nélkül. Valószínűleg sokan elolvasták és megosztották volna. De nem mostanában keletkezett ez az írás. Viszont mégis van a két módszer között valami hasonlóság. Valaki megírta valakiknek, hogy többet tudjanak Jézusról, az örök főpapról, a megváltóról, aztán elterjedt és már senki nem tudta, hogy honnan indult a levél és kinek is szólt. Mindenki úgy érezhette, hogy személyesen neki szól, még ha nem is ismeri az írót. Mi is ugyanezt érezhetjük, amikor elolvassuk ezt a prédikációt.
Az akkoriaknak nem volt könnyű megérteni, hogy már nem a mózesi törvények azok, amik meghatározzák az életüket, hiszen Krisztus a törvény fölött áll, és inkább Rá kell figyelni, Neki kell engedelmeskedni. Számunkra is ez a legfontosabb, hogy Jézus olyan főpap, aki bemutatta a tökéletes áldozatot, és vére által mindannyian szabadok lehetünk. Ehhez azonban szükség van a hitre, amely által a láthatatlanra nézhetünk. Tudod, hogy kik voltak, akik megmutatták nekünk, milyen az igazi hit? Ez a levél egy hosszú felsorolást tart azokról az ószövetségi emberekről, akik példát adtak nekünk a hitben járásról. Be akarsz állni te is a hithősök sorába? Akkor olvasd el a Zsidókhoz írt levelet és „csatlakozz a csoporthoz”!
Értsd meg, amit Jézus áldozatáról mond! Higgy az Úrban! Engedelmeskedj neki és tartsd szem előtt, hogy „nincsen itt maradandó városunk, hanem a jövendőt keressük” (Zsidók 13,14)