…szerelmesem, neked tartogattam! (Énekek 7,14)
Vajon Isten szerint - aki teremtettségünk részeként ajándékozta nekünk a szerelmet és szexet - mi kell ahhoz, hogy ez a csodálatos ajándék a maga teljességében a tiéd lehessen? Két dolog ragyog fel ezzel kapcsolatban itt az Énekek Éneke végén. Ma az első fontos „feltételt” nézzük meg.
Mily szép vagy és mily kedves, gyönyörűséges szerelmem! Termeted pálmához hasonló, melleid szőlőfürtökhöz. Gondoltam: Felmegyek a pálmafára, megragadom fürtjeit. Olyanok melleid, mint a szőlőfürtök, leheleted, mint az alma illata. Ajkad íze, mint a legjobb boré, mely szerelmesemtől árad felém, álomban is megnedvesíti ajkam. Én szerelmesemé vagyok, és ő is utánam vágyódik. Jöjj hát, szerelmesem, menjünk ki a mezőre, háljunk a ciprusok között! Menjünk korán a szőlőkbe, nézzük meg, fakad-e a szőlő, kinyílt-e virága, virágoznak-e a gránátalmafák? Ott ajándékozlak meg szerelmemmel. A mandragórák illatoznak, ajtónk előtt ott a sok édes gyümölcs, van friss, van aszalt is: szerelmesem, neked tartogattam! (Énekek 7,7-14)
Énekek éneke 7,1-14
1 Fordulj, fordulj, Szulamit! Fordulj, fordulj, hadd csodáljunk! Mit csodáltok Szulamiton, amikor soraitok közt táncol?! 2 Mily szépen lépkedsz saruidban, te fejedelmi lány! Csípőd vonalai ékszerekhez hasonlóak, művészi kéz alkotásai. 3 Köldököd kerek csésze, melyből nem hiányzik a fűszeres bor. Tested búzahalom liliomokkal szegélyezve. 4 Két melled, mint két őzike, mint egy gazellapár. Énekek 4,5 5 Nyakad elefántcsonttorony, szemeid hesbóni tavak a bat-rabbími kapunál; orrod, mint a Libánon tornya, mely Damaszkusz felé néz. 6 Fejed olyan, mint a Karmel, és fejeden a haj, mint a bíbor; egy királyt tartanak fogva fürtjei. 7 Mily szép vagy és mily kedves, gyönyörűséges szerelmem! 8 Termeted pálmához hasonló, melleid szőlőfürtökhöz. 9 Gondoltam: Felmegyek a pálmafára, megragadom fürtjeit. Olyanok melleid, mint a szőlőfürtök, leheleted, mint az alma illata. 10 Ajkad íze, mint a legjobb boré, mely szerelmesemtől árad felém, álomban is megnedvesíti ajkam. 11 Én szerelmesemé vagyok, és ő is utánam vágyódik. Énekek 2,16; 6,3 12 Jöjj hát, szerelmesem, menjünk ki a mezőre, háljunk a ciprusok között! 13 Menjünk korán a szőlőkbe, nézzük meg, fakad-e a szőlő, kinyílt-e virága, virágoznak-e a gránátalmafák? Ott ajándékozlak meg szerelmemmel. Énekek 6,11 14 A mandragórák illatoznak, ajtónk előtt ott a sok édes gyümölcs, van friss, van aszalt is: szerelmesem, neked tartogattam!
Ebben a mai részben gyönyörűen kirajzolódik a csoda, amit Isten ajándékként rejtett el az ember számára az igaz szerelemben és az intimitásban.
Bizony, van itt „minden”: csillapíthatatlan vágyódás a szerelmes után, a harmonikus szépség magasztalása, és a tiszta szerelem tökéletes beteljesülésének költői megéneklése.
Az évszázadok során, a téma helyes értelmezése kapcsán sokan túl sok és túl nagy hibákat követtek már el… Igen, ebből sajnos az egyház is bőven kivette, kiveszi a részét… Napjaink korszellemtől átitatott, kifacsart értelmezéséről pedig már ne is beszéljünk… Mindez oda vezet(ett), hogy az emberek túlnyomó sokasága totál félreérti, rosszul értelmezi ezt az ajándékot, és ezáltal rosszul is él vele.
Ahhoz kapsz a mai Igéből útmutatást, hogy te ne tartozz a fenti embertömeg táborába. Hogy olvastad? „…szerelmesem, neked tartogattam!” Bizony, ahhoz, hogy a szerelem az lehessen számodra is, aminek Isten, mint alkotód szánta, (és ne valami lebutított demo változatot élj csak meg belőle, túl vagy épp alulértékelve annak szerepét), illetve ahhoz, hogy megérthesd és átélhesd, hogy a szex is mennyivel több, mint puszta pár perc élvezet, nos, ahhoz az egyik fontos kulcs (a holnapi másik mellett) itt van ebben az Igében: „… szerelmesem, neked tartogattam!” Igen, a kizárólagosságról beszélek! „Tartogattam…”, azaz őriztem, óvtam, számodra tettem félre kincseimet. Nem adtam oda (magam) az első szembejövőnek, nem silányítottam gyűjteménybe szánt trófeává a másikat, nem űztem sportot a szerelemből, hanem „…neked tartogattam.”
Igen, a valódi szerelem két fél között, benne a kiteljesítő szexualitással nem képzelhető el a kizárólagosság fel(elősség)vállalása nélkül! (v.ö. 1Mózes 2,24 – „… ezért elhagyja a férfi apját-anyját (felnő), ragaszkodik feleségéhez (felelősséget vállal), és lesznek ketten egy testté.” (eggyé válnak minden értelemben). Mindehhez pedig a kulcs a kizárólagosság felvállalásának bátorsága: „… neked tartogattam…”
Ne feledd! Amivel itt a 7. fejezet zárul, ott kezdődik az igaz szerelem titka! Elég bátor vagy hozzá?
Hajdú Bálint Kadosa
Hallgasd meg a Kelj föl én kedvesem című gyönyörű dalt az Új Forrás zenekartól, melyet az Énekek Éneke ihletett!
Énekek éneke
Énekek éneke, vagyis az énekek között az első, a legszebb ének névvel nevezett bibliai könyv sok vitára adott már alkalmat. Bár már a második században elgondolkoztak azon, hogy érdemes volt-e bevenni a kánonba, azaz a Biblia könyvei közé ezt a dalgyűjteményt? Egyesek úgy találták, hogy nincs keresnivalója a szent könyvek között egy olyan énekeskönyvnek, amelyben csak egyszer fordul elő Isten neve, és az is utalásként, hogy a szerelem úgy lobog, mint az Úrnak lángja. (8,6) És különben is, szerelmes dalok hogyan kerülhetnek ebbe a könyvbe? Ugyanakkor egy másik csoport szerint egyáltalán nem emberi szerelemről szólnak ezek az énekek, hanem Isten és a népe közötti kapcsolatról.
A legjobb lesz, ha te magad jársz utána ennek az egésznek! Olvasd el, ahogy a szerelmesek leírják egymás szépségét, a másik után való vágyódásukat, a keresésüket, a beszélgetéseiket! Ha van, akit behelyettesíthetsz a szavak mögé, akkor egyértelmű lesz számodra, hogy milyen csodálatos szerelmes, lakodalmas énekek ezek. Majd olvasd el újra úgy, hogy a vőlegény helyébe az Urat képzeled és a menyasszony helyett pedig az Ő népére vagy magadra gondolsz! Ugyanaz a szöveg és mégis más értelmet nyer!
Vitatkozni lehet ugyan a szerzőségen, a műfajon és az értelmezésen, de sokkal jobb, ha úgy olvasod az Énekek énekét is, mint Isten neked szóló üzenetét arról, hogy Ő mennyire szeret, és hogy a Fiát adta érted.